Stille Omgang 2024 Ook voor jongeren!

De Stille Omgang is een jaarlijkse pro­ces­sie die sinds 1345 in stilte en gebed wordt gelopen door het hart van Am­ster­dam. Het bisdom Breda houdt van zaterdag 16 op zondag 17 maart 2024 een busreis naar de Stille Omgang. Op deze themapagina treft u de laatste informatie aan.

• 18:00 uur: Opstappen bij Sporthal Gagelboslaan Bergen op Zoom
  • 18:30 uur: Opstappen bij Tourbushalte Hoge Mosten/Elleboog Breda
  • 20:30 uur: Aankomst bij Obrechtkerk in Amsterdam
  • 21:00 uur: Eucharistieviering
  • 22:00 uur: Start van de Stille Omgang
  • 00:00 uur: Afsluiting en terugreis

Praktisch

• Aanmelden voor de busreis kan tot 12 maart via het onderstaande aanmeldformulier of via het secretariaat van de Lievevrouweparochie te Bergen op Zoom 0164 233574 (ma-vr tussen 9:00-12:00 uur)
  • Jongeren zijn speciaal welkom om mee te gaan. Doe mee als jongerengroep voor een onvergetelijke ervaring!
  • Deelname aan de busreis bedraagt € 35,00 per persoon.
  • Achtergrondinformatie en route: www.stille-omgang.nl
  • Download de poster (A3)

Amsterdam, Mirakelstad

Amsterdam wordt ook wel eens ‘Mirakelstad’ genoemd. De stad ontleent deze kwalificatie aan het feit dat het een oude bedevaartsplaats is, waar al sinds de middeleeuwen een wonder of mirakel wordt geëerd. Deze verering leeft nog steeds en heeft sinds het einde van de 19e eeuw vooral gestalte gekregen via de jaarlijkse Stille Omgang.

In het jaar 1345 ontvangt een zieke man op 15 maart in een woning aan de Kalverstraat het sacrament der zieken. Hij geeft over en het braaksel wordt in het vuur gegooid. Echter, de hostie brandt niet. Sterker nog, hij blijft boven het vuur zweven. De verzorgster van de zieke haalt de hostie uit het vuur en legt deze in een kist. De pastoor van de Oude Kerk komt en neemt de hostie mee naar zijn kerk. De volgende dag blijkt de hostie echter weer in de kist te liggen in het huis aan de Kalverstraat. De pastoor brengt de hostie opnieuw naar de kerk. De geschiedenis herhaalt zich. De hostie verschijnt weer in de Kalverstraat. Bisschop Jan van Arkel verklaart in 1346 dat er sprake is van een wonder: ‘het Mirakel van Amsterdam’.

Aanmeldingsformulier Stille Omgang 2024 (16-17 maart)

Vul uw naam in wanneer u voor uzelf of namens een groep de deelname aan de busreis naar de Stille Omgang wilt regelen.
Aanmelden tieners
Kies één of meer opties. Vanuit het bisdom Breda reist begeleiding mee. Graag namen en leeftijden van tieners en begeleiding vermelden bij 'Namen van deelnemers'
Kies uw opstapplaats(Vereist)
(of groepsverband anderszins)
Geef de namen (voluit) van de deelnemers die u wenst op te geven. Gaan er ook tieners mee? Vermeld dan ook de leeftijd.
Bevestiging deelname(Vereist)
Deelname aan de busreis naar de Stille Omgang is niet kosteloos. Met het invullen van dit formulier gaat u akkoord met betaling van € 35,00 per deelnemer. Dit bedrag kan worden overgemaakt op IBAN NL79 RABO 0101 0517 78, t.n.v. Bisdom Breda, o.v.v. Stille Omgang 2024.